Wednesday, October 8

Pagi itu saya pergi ke universiti untuk sesi pra-orientasi. Hanya sekadar mendengar celoteh dari Pegawai MARA. Mujur ucapannya santai. Kami mendengar sehingga ucapan itu habis. Tiada seorang pun terlena seperti kebiasaan yang berlaku semasa ucapan. Itu rekod! Seusai habis sesi bersama pegawai MARA, fikiran saya melayang dan memikirkan tentang rasional MARA menghantar pelajar ke Universiti Iskandariah. Mungkin saya seorang yang demand, tetapi memeng kelengkapan di sini kurang lengkap berbanding universiti di Malaysia! Sungguh! Jika dibandingkan memang university ini kelengkapannya dan kemudahannya kurang. Bila saya fikirkan semula, saya teringat kembali entri saya yang lepas tentang mim.sod.ro. Mehnah di bumi kinanah ini sungguh menguji. Dari sini, doktor perubatan paling sabar boleh dilahirkan! Tambahan lagi Mesir ini bumi yang penuh ulama’, jadi bakal-bakal doktor seperti saya boleh mengambil kesempatan terhadap rahmat Allah di Mesir ini. Petang itu, saya ke Shatby ke rumah sahabat rapat sejak tingakatan empat, Fikri Abu Hasan. Saya ke sana untuk berziarah. Di Shatby saya belajar erti redha. Maklumlah menyewa di rumah orang tempatan, kelengkapan dan rumahnya bukan semewah harganya. Saya difahamkan harga sewa rumah mereka mencecah seribu dua ratus pound Mesir (kira-kiraRM 700). Bagi saya nilai itu tinggi jika dinisbahkan dengan keadaan rumahnya. Cuma rumah itu agak dekat dengan pesisir pantai, mungkin itu puncanya. Apa-apa pun yang berlaku, sabar mesti dipupuk, diiring redha demi rahmat tuhan!

2 comments:

helang timur said...

uik..
sayang..
fasbir sabran jamila...
tamali maak..
huhuhu..
windu giler2!!!

helang timur said...

jage diri baik2...
jgn risaulaa aku kat sini..
seme org amik berat pasal aku..
tak yah risau ape2..
tumpu blaja ok..
insya allah aku kuatlaa..
klu contact ngan fakhr..
kirim salamlaa kat die..
jgn majuk2 dah..
malas pujuk ah..