There was an error in this gadget

Friday, December 26

Terima kasih dunia!

Bukan selalu saya bercampur dengan penghuni asrama MARA. Saya bukan suka bersosial dengan semua orang. Segan la! Tapi saya tak nak jadi kambing yang duduk seorang tunggu harimau! Saya nak jadi manusia. Tengoklah dulu... Tapi setakat ni saya dah ok dengan semua penghuni bangunan lapan tingkat ni. Macam saya pernah cakap, saya bukan tak baik ngan semua orang tapi saya tak suka campur hal orang lain. Tapi benda yang tak baik saya perlu komen!

1. Saya suka orang nak cari pasangan hidup mati dunia akhirat (saya sokong pembinaan masjid!), tapi jangan la melampau sangat. Sikit-sikit udah ler. Sampai nak pegang-pegang tangan di tempat awam tu (dan tempat tersembunyi), itu namanya dah melampau. Saya tak tujukan kepada lepasan Shahputra semata-mata, KTT, UKM dan IKIP pun kena terasa. Saya bukan sempurna sangat, tapi ini benda yang saya tahu ia salah! Saya lagi suka kawan saya kahwin awal daripada buat benda-benda yang pelik. Alhamdulillah tak ada lagi yang buat benda yang betul-betul pelik. Tapi saya memandang persentuhan lapisan luar kulit itu satu yang pelik. Juga keluar berdua yang boleh mengundang fitnah. Saya anti fitnah. Tak berkenan betul kalau ustaz dan usatazah pandang pelajar perubatan sebagai pencemar nama Malaysia di Mesir. Kalau katanya ahsan naas, tolonglah jaga tangan dan seluruh anggota secara holistik! Tak kan nak ustaz dan usatzah gelar kita sebagai pengganggu reputasi.

2. Saya sokong kerja-kerja organisasi tapi jangan bersaing untuk menegakkan diri sendiri betul semata-mata betul. Memang betul kata orang-orang tersebut tapi jangan sampai bawa dalam perjumpaan. semua orang tengok tak elok. Dua orang pemimpin yang bagus dan ideanya bernas saling nak bidas satu sama lain dalam perjumpaan organisasi.

3. Saya suka orang yang bersemangat dengan kerja berkumpulan, tapi saya tak berapa berkenan dengan orang yang menekan ahli lain dalam kumpulan tersebut. Memang komitmen itu penting tapi manusia biasa mempunyai berpuluh lagi komitmen. Keputusan pun mesti dibuat dengan persetujuan semua. Bimbang kalau keputusan itu mengganggu komitmen orang lain yang tiada kaitan dengan kita.

Saya bukan orang yang sempurna untuk mencaci tapi saya hanya menegur diri saya dahulu dan kemudian mengajak orang ke arah kebaikan. Juga menegah saya daripada maksiat dan kemudian menegah orang lain dari kefasadan.

No comments: