There was an error in this gadget

Friday, April 3

permulaan bulan baru...

bulan baru mambawa erti yang amat besar (boleh dikira besar la)
bagi saya..awal bulan ini setelah kira-kira dua minggu mengaharungi semster kedua..
semester ini mungkin dikatakan mencabar..
mencabar?
sepatutnya perkataan itu tak patut ada dalam kamus hidup pelajar perubatan..
tak ada yang tak mencabar, semua adalah mencabar dan tak perlu dibanding-banding.

tapi lepas belajar ilmu perubatan lebih lagi..
rasa macam tak sabar nak masuk hospital, jumpa pesakit sebenar.
kalau boleh nak tahu semua penyakit sekarang juga..
dan tak nak lagi duduk atas kerusi dewan kuliah yang agak keras..

sebut pasal mencabar..tadi siang saya ada praktikal Pathology Gross
isinya cuma belajar spesimen organ manusia yang telah di awet..
kalau tengok organ biasa memang rasa biasa.
tapi saya rasa kurang enak bila tengok bayi yang punya pelbagai kecacatan
diawet dalam balang berisi formalin...
rasa macam serotonin dalam kepala diaktifkan dan mengawal pusat muntah...
kata senangnya, agak loya...
kalau mayat biasa dah boleh biasakan diri...tapi dengan kanak-kanak saya kesian..
tak sanggup..

ada juga terlintas di fikiran saya..
saya nak ambil pakar perubatan keluarga...
definisinya...
"a specialty in medicine that are neither organ based or disease based but study of health by family centered from the first contact till rehab"
lebih kurang la maksudnya macam tu..
seronok juga jumpa orang..
sebab saya nak rawat orang macam abah, ma, along, abang ala, kak gg..
rasanya ni je ahli keluarga saya yang pernah jumpa Pakar Perubatan Keluarga U48...
memang diperlukan..

pendapat korang???

2 comments:

Faizah Azaman said...

ayiem, jom kita jawab tag kak gg!

anaKarimah said...

terharu bc entri jadid aem. along baca depan ma. terus ma ucap syukur berulang kali. sebab ma selalu doa supaya aem kuat semangat ngadap mayat tuk dikaji.

along pun rasa nak nangis gumbira akan terbit bakal Dr. dr uterus ma yang sakinah tu. teruskan aem, kome sume sokong aem walau apapun halangan dan cubaan menjenguk

FMS sangat mahal dikalangan famili kita. Gada' ya akhuya!