Tuesday, April 15

Bengkel YTM III

Ini senarai nama kumpulan F.

F1 – Ahmad Ibrahem (Pahang)

F2 – Hafiz (Johor)

F3 – Taufik (Pahang)

F4 – Ammar (Kelantan)

F5 – Fuad (Terengganu)

F6 – Ting (Sarawak)

F7 – Izzat (Selangor)

F8 – Thivviyan (Perak)

F9 – Deanna (Johor)

F10 – Aishah (Terengganu)

F11 – Nad (P.Pinang)

F12 – Sakinah (Pahang)

F13 – Fizah (Perak)

F14 – Amira (Perak)

Dalam kelas itu, aktiviti pertama yang kami lakukan adalah berkenalan antara satu sama lain. Saya pilih Thivviyan sebagai teman bicara. Tak saya sangka dapat berjumpa dengan ketua pelajar SMK Malim Nawar, johan mengarang Esei Pengguna Bahasa Tamil peringkat Kebangsaan. Juga johan Folio Kerjaya Perak. Saya pernah berada sehotel dengannya semasa saya menyertai Sketsa Kerjaya peringkat Kebangsaan di Hotel Goldcourse, Klang. Tidak ada rezeki berjumpa di Hotel Goldcourse, kami berjumpa di Terengganu. Bengkel kami berjalan lancar. Hari kedua mendatang dengan penuh mencabar. Kami makan pagi seperti biasa sebelum masuk kelas. Kelas kami berjalan seperti biasa. Tiba waktu rehat, kami ke dewan makan. Cuma beberapa orang yang turun. Saya memang berniat untuk turun semata-mata bagi memberi peluang kedahagaan terhadap air meloloskan diri. Saya minum dan terus naik ke kelas. Selepas itu, fasilitator bertanya. Apa perasaan bila snek pagi tidak disediakan? Saya hanya gelak di dalam hati. Saya cakap sebetulnya, saya memang tidak berniat langsung untuk makan. Dalam nada kecindan, Wak Nor katakan “Jangan-jangan tengah hari tiada makanan..”

Semua hanya terdiam. Indera keenam saya membetulkan apa yang Wak katakan. Tengah hari itu, kata-kata Wak betul. Memang tiada makanan. Saya ambil keputusan naik ke bilik dan sembahyang. Lepas sembahyang Zohor, saya tidur. Berharap akan bangun pukul 2. Kawan saya mengejutkan saya pukul 2, tetapi saya bangun lebih kurang pukul 2.30. Saya menggelabah. Pergi ke dewan. Menunggu Wak dalam kepanasan. Saya ambil keputusan untuk tidak makan. Malas menyusahkan abang-abang dewan makan. Lepas Wak keluar, soalan pertama yang ditanyaa, “Siapa belum makan?”. Thivviyan bersungguh menyuruh saya mengaku. Saya mengaku. Saya disuruh Wak ke dewan makan. Melihatkan muka saya yang tidak bersungguh untuk makan, Wak mengiringi saya ke dalam dewan makan dan memberitahu mak cik yang berlegar di kawasan itu. Saya mengambil makanan seadanya. Dari situ, saya dengar pengakuan panas daripada mak cik tuan punya tender dalam loghat Terengganu pekat, “Mintok maaf banyok la dik wei..kite memang diberi arahan untuk dok beri makanan mase minum pagi pah tu makan pulok pukul due..”. Saya tersenyum sambil membalas, “Dok pe. Kite kalu dok buleh makan, kite pose. Nok susoh mendenye!”. Hmm… rahsia terbongkar. Ini semua rancangan. Saya bergerak pantas. Usai makan, saya bergegas ke 514. Saya hanya berlagak biasa. Tapi, pada orang sebelah, saya bisikkan apa yang saya tahu. Hanya kami berdua yang tahu.

Petang itu, kami ada tugasan. Kami disuruh merekacipta sesuatu. Kami kumpul dulu barang-barangnya. Saya, Thivviyan dan Aishah bergerak sekali mecari bahan-bahan terbuang. Aishah bertanya pada pengawal keselematan wanita yang ada menunggu di tingkat bawah bangunan jika ada tong sampah kitar semula di kawasan kolej. Jawapannya hampa. Kami terus mengelilingi blok kelas kami dan apa yang saya temukan adalah seikat buku dan kertas yang dibuang di kawasan pembuangan sampah. Kami bergerak ke kawasan pengumpulan barang-barang pembersihan bangunan. Di situ, kami banyak mengutip bahan-bahan terbuang termasuk beberapa gulung karpet lama yang sudah berdebu dan beberapa batang penyapu serta sekaki payung.

Kami bawa kesemuanya ke tingkat lima. Bila digabungkan usaha 14 orang bakal jurutera, kami berjaya menghasilkan prototaip yang tidak boleh digunakan. Menunggu ketibaan penilai yang Wak gelar Sultan Terengganu memberikan kami masa untuk membuat sedikit persediaan khususnya di arena persembahan. Persembahan kami dilakukan dalam dua bahasa. Memang nampak gah. Sampai saja penilai, kami bersemangat. Hati saya berdetak. Alamat protoaip kami akan diapa-apakan. Pada mulanya, penilai hanya memerhati tanpa menyentuhnya. Kemudian, karpet yang kami anggap cadar itu tadi diselak-selak. “Hmm..tak kukuh katil ni. Alas bawahnya cuma fiber halus yang digunakan untuk pendawaian TM. Kakinya cuma helaian-helaian kertas yang banyak diikat bersama”, mungkin itu kata-kata sang penilai. Kemudian, seperti sudah diprogramkan, saya nampak di hadapan mata saya sang penilai duduk dan jatuh terduduk selepas papan yang megalas katil itu patah. Saya berkata dalam hati, “Hmm…as expected!”. Di situ saya mulai sedar bahawa indera saya memang benar. Yang lain semua terkejut. Saya diam. Kemudian sang penilai keluar tanpa sebarang perkataan maaf terlebih dahulu keluar dari mulutnya. Saya hanya melihat. Memang itu tujuan mereka. Melihat reaksi kami marah. Di sini kawalan emosi memainkan peranan cukup penting. Selepas itu Wak Nor bertanya skala kemarahan kami dari 1-10. Berbagai respons yang diterima. Banyak udang banyak garam, banyak orang banyaklah pula ragamnya.

No comments: