Saturday, April 12

Petronas atau TM??


Rabu lepas, saya mendapat 2 mesej. Ditulis di situ daripada FOCus. Musykil saya. Setelah dibaca mesej tersebut, baru saya fahami, saya dijemput ke Bengkel Pemilihan Pelajar tajaan Yayasan Telekom Malaysia. Bengkel diadakan di pantai timur; Terengganu Darul Iman. Saya mula risau. Mungkin ada pertembungan dengan Educamp anjuran Petronas. Pada mulanya, hati saya agak berbelah-bahagi. Hari Khamis, En Salam menelefon saya. Saya bingung. Saya katakan padanya saya belum dapat memastikan kehadiran saya di bengkel tersebut. Pesannya, sila berikan kepastian, sebelum tengah hari esok (Jumaat). Saya kemudiannya berbincang dengan keluarga. Semua memberikan sokongan malam itu. Saya nekad. Malam itu juga saya menghubungi kawan sekelas saya, Faisal Adlan. Haha..mungkin nampak seperti mencari kawan semasa susah, tapi saya terpaksa. Saya hubunginya, bertanya jika dia ada lesen memandu. Katanya ada, tapi motosikal sahaja. Saya akur. Kalau hidup di rantau orang jangan ‘demand’ lebih-lebih! Mujur saja ada orang sudi menghantar saya daripada Stesen Bas Kuala Terengganu ke Kolej Multimedia Timur. Saya belum mendapat gambaran tempat tersebut memandangkan saya belum pernah bermusafir ke Negeri Taring Anu secara bersendirian. Pagi Jumaat saya menelefon En. Salam untuk memastikan kehadiran saya dan petang itu juga, saya beli tiket ke Kuala Terengganu pukul 9 pagi hari Isnin. Malam itu, saya tidur awal. Saya perlu berangkat ke Kuala Lumpur. Ada misi penting. Pagi ini, saya dapat pesanan penting! Keputusan ke EDUCAMP telah keluar. Saya sambung talian internet Narrowband 1315. Saya buru-buru periksa status permohonan. Saya tiada rezeki untuk ke EDUCAMP. Saya cuma terdiam. Pada awalnya, saya belum bersedia menerima hakikat. Pada akhirnya, saya dapat menerima hakikat. Saya gunakan pengalaman emosi saya yang pernah dulu beraksi sedemikian bila permohonan MARA saya tidak berjaya. Tetapi, setiap kali saya memaklumkan keluarga saya tentang kegagalan saya dipanggil temuduga, soalan yang akan muncul adalah; “Tak dapat? Kenapa?”. Saya tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan semikian rupa. Kenapa saya tidak dipilih bukan urusan saya dan saya tidak diberitahu akan alasan tersebut. Jadi, saya teruskan perjalana ke Kuala Lumpur dengan tenang. Saya terima kegagalan permohonan biasiswa Petronas saya dengan penuh hikmah. Hmm…kemahiran mengawal emosi itu penting dalam membuat kita rasional dalam setiap aksi.

No comments: