There was an error in this gadget

Tuesday, January 27

dipergunakan dan mempergunakan


Kalau saya review balik tajuk ni, saya rasa macam nak tergelak. Memang kadang-kadang saya ada merasakan diri dipergunakan. Dan bila rasa begitu, tanya balik pada diri; bodoh sangat ke aku ni sampai dipergunakan? Bila dah muhasabah balik, semua berjanji akan berfikir lebih panjang dan tidak akan dipergunakan selepas ini. Jadi, bila dipergunakan vuat kali-kali yang seterusnya, semua akan menyesal dan mengulangi janji yang sama. Kalau saya dipergunakan pun saya akan buat benda yang sama. Tapi saya jarang dipergunakan (sebab saya bukan jenis baik sangat dengan orang), saya cuma kasihan kan kawan saya yang dipergunakan oleh teman rapat. Saya tak suka orang yang mempergunakan orang lain. Mereka ini saya lihat bagai orang jahat yang perlu dihapuskan dalam masyarakat. Memang saya geram sungguh. Saya benci orang ini berbanding orang yang sombong. Kalau orang sombong, ditegur hilang sombong. Tapi kalau orang yang mempergunakan orang lain merasakan itu adalah habit mereka. Kalau ditegur pun meraka akan sedar dan menyesal. Tapi bila dah jadi habit, semua tu akan diulang seperti biasa. Saya sayang kawan-kawan saya. Kalau kawan saya dipergunakan, saya betul-betul marah dengan orang yang mempergunakannya! Kalau nak ajak berkawan, saya sokong tapi janganlah berkawan semata-mata nak tahu translation movie memang orang tu tak berguna! Ingat tu, kalau berkawan biarlah ikhlas dan tak mempergunakan.

Lagi satu sifat yang saya benci, kalau orang tu mementingkan diri sendiri. Kalau di tadika memang semua orang bersaing untuk mendapatkan perhatian guru. Tapi masalahnya, kawan-kawan saya ni semua dah boleh jadi bapak orang! Itu yang saya kesalkan sangat. Semua pakat nak mementingkan diri untuk mendapatkan kasih sayang pensyarah. Bidang saya antara bidang yang susah, jadi kalau nak berjaya, perlulah ada kerjasama bukan persaingan! Semua perlu ada rasa kebersamaan bukan bermusuhan! Bidang saya ini kalau CGPA 4.00 pun jadi doktor, kalau 2.00 pun boleh jadi doktor. Jadi saya rasa orang yang bersaing untuk jadi best student ni orang yang paling bodoh dalam semesta. Lain dengan orang yang ambil persaingan itu sebagai semangat untuk belajar. Mereka tak kedekut ilmu macam yang bersaing dan menekan orang lain. Saya kalau orang kata saya pandai, saya aminkan saja! Saya masih belum cukup pandai tapi akan menjadi pandai seiring dengan orang-orang terhampir!

4 comments:

anwar azhari said...

mak aih..

rilek2s sudeyh..

katib bahanji said...

mane bole rileks kalu org wat kwn aku cm nih..
heheh
kan aku ckp aritu kwn aku baik2!

Nor Halimah said...

konflik ag?
smg dpt mhadapinye...
=)hihihi

~najah najihah~ said...

pergh,..
apepun entri yg mantop..
hehe
;p