There was an error in this gadget

Saturday, January 31

memandang sayu


kalau bab tegur menegur ni, rasanya dah letih....
kalau tak tegur, rasa bersalah, kalau tegur kecewa berpanjangan,
jadi mereka yang menegur ada 2 pilihan,
tegur dan bersedia untuk hampa untuk melihat kesan teguran
ATAU
tak payah tegur dan memandang sayu kesalahan yang pelik.

kalau nk kira perit hati yang menangung, dua-dua memang perit!
tapi kalau nak bijak memilih, kena ada timbang tara dengan efek...
efek?
kalau tak tegur, orang yang sepatutnya ditegur tu akan rasa perbuatan dia betul..
bahaya jugak..
kalau tegur, orang yang ditegur tu akan benci kita.
tapi ada kawan yang cakap,
biarlah sesiapa pun nak benci kita...
kalau nak diikutkan beribu mungkin orang yang bencikan kita..
boleh ikut ke kata kawan saya ni?
boleh kot!!
yang penting kita disukai Allah!

6 comments:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...
This comment has been removed by the author.
Muhammad Anas bin Kamarudin said...

Quran 2;127
>>> Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi ALLAH-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya.......<<<

saya pun pasti baem pun arif...
THE PROPHET S.A.W berdakwah punya berdakwah, bapa saudara dia sendiri, yang amat dia kasihi pun tidak mendapat hidayah daripada ALLAH... bukanlah tugas kita ntuk mmberi hidayah itu, tugas kita cuma sekadar muzakkir.

al-Ghaasyiyah 88;21 & 22
>>21. maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan (anta muzakir) <<
>>22. Engkau bukanlah orang yang berkuasa ke atas mereka<<

anta muzakkir (engkau adalah pemberi ingatan.
Kita semua adalah pemberi peringatan, tak kisahlah peringatan tu kecil tapi sekurang-kurangnya.. kita membawa manfaat buat orang lain.

Yang penting, kita berusaha.. cakap je.. like the motto of my blog >>let us do the best, let him do the rest<< natijahnya,terpulanglah. Kalau hatinya lembut, insyaAllah Allah bukakan hatinya. Kalau tak pun, ingatlah.. kita tak ada kuasa keatas hati-hati mereka. Bagi sesiapa yang berpaling dan enggan, terpulang lah kepada Allah kerana akhirnya, mereka akan dikembalikan kepada Allah untuk dihitung amalannya.

i made a similar post click here but it's more about ourselves..

Faizah Azaman said...

baem,

HIDAYAH Allah berikan kepada sesiapa yang Dia ingini. kalau kita dah beri peringatan dan menjalankan kerja yg paling susah iaitu nahi munkar...kita dah dapat kebaikan dari Allah...yg penting ikhlas...bebudak tu nak terima atau tak...bukan tugas kita. biar Allah buat kerja Dia, sebab HIDAYAH bukan hak kita...itu hak Allah!

lilolurve said...

slm...
janji kiter dh jlnkan tanggungjwb...

C.E.@ said...

i learnt the hard way yang bila kita tak bercakap, orang akan anggap kita bisu.

Berpesanlah dalam kebenaran dan kebenaran memang menyakitkan.

aku.kurik. said...

btw kwn maner yg ckp tuh
muahahahah